Medusa-verkkokaupan plussat ja miinukset

Medusa-verkkokaupan plussat ja miinukset

Emil Selroos Software Developer
Emil Selroos
July 12, 2024

Medusa on verrattain uudehko ja siksi vielä monille tuntematon verkkokauppa-alusta. Tässä postauksessa on lyhyesti esiteltynä alustan keskeisiä plussia ja miinuksia - sekä verkkokauppiaan että kehittäjän näkökulmasta.

Plussat

Tuotevariantit

Medusassa erilaisten tuotevarianttien - kuten kokojen, värien tai materiaalien - luominen ja ylläpitäminen on tehty todella helpoksi ja sujuvaksi. Tämä tekee esimerkiksi vaatteiden tai muiden monivaihtoehtoisten tuotteiden myymisestä ja hallinnoinnista yksinkertaista. Jokaiselle variantille voidaan asettaa helposti oma varastosaldo, hinnoittelu ja SKU-tunnus, mikä helpottaa logistiikan ja vrastonhallinan optimointia.

Asiakasprofiilit ja asiakasryhmät

Medusa mahdollistaa kuluttaja- ja yritysasiakkaiden rekisteröitymisen verkkokauppaasi. Asiakkaat on mahdollista myös jakaa eri asiakasryhmiin, joiden avulla asiakaskoemusta voidaan räätälöidä ja mukauttaa kunkin ryhmän kohdalla erilaiseksi. Tämä mahdollistaa esimerkiksi kohdennetun hinnoittelun, kampanjoiden rajaamisen tietylle segmentille tai erillisten sisältöjen tarjoamisen vain tietyille asiakkaille - hyvä lähtökohta myös pelillistettyjen verkkokauappakokemusten rakentamiselle (gamification) tai kanta-asiakasohjelmille.

Maantieteellisten alueiden hallinta

Medusassa on sisäänrakennettu tuki useille maantieteellisille alueille (regions). Tämä mahdollistaa paikkaan perustuvan hinnoittelun, verokäsittelyn, maksutapojen ja toimitusvaihtoehtojen hallinnan eri maissa tai markkinoilla. Esimerkiksi EU-alueen ja Yhdysvaltojen asiakkaille voidaan tarjota keskenään eriytetyt asiakaskokemukset.

Helppo mukauttaa asiakkaan tarpeisiin

Medusan headless-arkkitehtuuri tekee siitä hyvin joustavan erilaisten verkkokauppojen tarpeille. Frontendin eli verkkosivuston näkyvän osan voi toteuttaa täysin vapaasti moderneilla teknologioilla, kuten Next.js, Nuxt tai vaikka mobiiliin React Native -sovelluksena. Palvelinpuoli on puolestaan modulaarinen ja avointa lähdekoodia, joten liiketoimintalogiikkaa voidaan laajentaa helposti verkkokaupan tarpeiden mukaan - ilman rajoitteita, joita muilla alustoilla saattaa olla.

Miinukset

Joidenkin perustoimintojen puuttuminen

Koska kyseessä on vielä nuori avoimen lähdekoodin projekti, osa yleisesti odotetuista verkkokauppatoiminnoista (kuten visuaaliset editorit) saattaa vielä puuttua tai vaatia projektikohtaista jatkokehitystä tai kolmannen osapuolen lisäosan. Koska joitakin kohtalaisen yleisiäkin ominaisuuksia Medusasta vielä puuttuu, myös me teemme jatkuvasti töitä sen eteen, jotta puuttuvia ominaisuuksia saataisiin projektiin ilmaisina lisäosina tai jopa out-of-the-box -ominaisuuksina osaksi projektin corea.

Lisäosien vähäinen tarjonta

Medusan kehittäjäyhteisö kasvaa nopeasti, mutta lisäosia ei vielä ole tarjolla yhtä kattavasti kuin esimerkiksi WooCommercelle, Shopifylle tai PrestaShopille. Tämä saattaa hidastaa kehitystyötä ja vaikuttaa kustannuksiin, mikäli tarvittava ominaisuus täytyy toteuttaa suurilta osin projektikohtaisesti itse.

Verkkokaupan ylläpitäminen ja kehittäminen vaatii ohjelmistokehittäjää

Toisin kuin monet "drag and drop" -tyyppiset verkkokauppa-alustat, Medusan käyttö edellyttää verkkokaupan perustamiseen ja kehittämiseen ohjelmointitaitoa. Medusan hyödyntäminen vaatiikin joko omaa kehittäjätiimiä tai ulkopuolista kumppania.

Yhteenveto

Kuten tämän listauksenkin miinuksista käy ilmi, monet Medusan tämänhetkisistä rajoitteista liittyvät sen nuoreen ikään suhteessa muihin alustoihin. Vuonna 2021 alkunsa saanut Medusa on avoimen lähdekoodin projektina vielä nuori ja vahvasti rakenteilla, kun taas esimerkiksi WooCommerce on ollut markkinoilla jo vuodesta 2008 ja Shopify vuodesta 2006.

Toisaalta juuri tämä tekee Medusasta myös mielenkiintoisen vaihtoehdon:

  • Se on rakennettu moderneilla työkaluilla ja arkkitehtuurilla (modulaarisuus)

  • Se ei kärsi teknisestä velasta

  • Se mahdollistaa täysin räätälöidyt ratkaisut - ei ainoastaan verkkokaupan ulkonäön, vaan aidosti myös liiketoimintaprosessien osalta

Lue lisää